top of page

Köp- och Leveransvillkor

Kontakt

Du kan alltid kontaka oss om du har några frågor eller funderingar om oss eller våra produkter. 

Geografisk begränsning

Enamellos e-handel omfattar idag leveransadresser i Sverige och EU men samtliga avtal ingås på svenska.  För leverans till övriga världen kontakta vår kundtjänst via support@enamello.se. Meddela oss vilka produkter du är intresserad av samt leveransadress.

Leveranstider

Lagervaror

Inredningsdetaljer och tillbehör som finns färdiga för leverans på vårt lager, har normalt en leveranstid på 3-7 dagar. Skulle en vara tillfälligt vara slut på lager kan leveranstiden bli längre.

Beställningsvaror

Flera av Enamellos möbler med emaljstål erbjuds i  olika varianter och vissa är skräddarsydda och tillverkas efter order. Därför är våra möbler och inredningsprodukter beställningsvaror. De finns inte på lagerhyllor utan färdigställandet startar först när vi får kundens order. Att våra kunder gör sina val medför att våra leveranstider varierar och kan uppgå till 8-12 veckor beroende på möbel. Vid varje produkt anges ungefärlig leveranstid. Våra möbler tillverkas av emaljstål i en avancerad process. Det gör att defekter kan uppstå sent i produktionen vilket kan leda till förlängda leveranstider.

Leveransaviseringar & status på order

En stor del av Enamellos produktionsprocess är manuell och arbetet utförs med största precision för ett perfekt slutresultat i vår verkstad och hos våra leeverantörer. Med hänsyn taget till produktionsprocessens natur, kan förseningar med kort varsel inträffa.

Om du inte hör något
Är din order planerad att lämna vårt verkstad i Säter enligt det ursprungliga kommunicerad tidsspannet du fick vid ordertillfället.

Du aviseras när din order är försenad
Om din order drabbas av en försening någon gång under processen, aviserar vi dig så snart vi kan. Avisering sker via mail och du informeras om hur länge samt varför din order är försenad.

Du aviseras när din order skickas från Säter
När din order lämnar vårt lager och verkstad i Säter aviseras du alltid via mail. Från det att ordern har lämnat vårt lager tar det oftast några arbetsdagar innan ordern slutligen når dig. Beroende på transportsätt kan du också i vissa fall följa din försändelse och en spårningslänk är då inkluderad i mailet du får. Om du inte får en spårningslänk, kommer du att bli kontaktad av vår transportör när godset är redo att levereras till dig.

Lagervaror

Inredningsdetaljer och tillbehör som finns färdiga för leverans på vårt lager, har normalt en leveranstid på 3-7 dagar. Skulle en vara tillfälligt vara slut på lager kan leveranstiden bli längre.

Beställningsvaror

Flera av Enamellos möbler med emaljstål erbjuds i  olika varianter och vissa är skräddarsydda och tillverkas efter order. Därför är våra möbler och inredningsprodukter beställningsvaror. De finns inte på lagerhyllor utan färdigställandet startar först när vi får kundens order. Att våra kunder gör sina val medför att våra leveranstider varierar och kan uppgå till 8-12 veckor beroende på möbel. Vid varje produkt anges ungefärlig leveranstid.

Våra möbler tillverkas av emaljstål i en avancerad process. Det gör att defekter kan uppstå sent i produktionen vilket kan leda till förlängda leveranstider.

Leveransaviseringar & status på order

En stor del av Enamellos produktionsprocess är manuell och arbetet utförs med största precision för ett perfekt slutresultat i vår verkstad och hos våra leeverantörer. Med hänsyn taget till produktionsprocessens natur, kan förseningar med kort varsel inträffa.

Om du inte hör något
Är din order planerad att lämna vårt verkstad i Säter enligt det ursprungliga kommunicerad tidsspannet du fick vid ordertillfället.

Du aviseras när din order är försenad
Om din order drabbas av en försening någon gång under processen, aviserar vi dig så snart vi kan. Avisering sker via mail och du informeras om hur länge samt varför din order är försenad.

Du aviseras när din order skickas från Säter
När din order lämnar vårt lager och verkstad i Säter aviseras du alltid via mail. Från det att ordern har lämnat vårt lager tar det oftast några arbetsdagar innan ordern slutligen når dig. Beroende på transportsätt kan du också i vissa fall följa din försändelse och en spårningslänk är då inkluderad i mailet du får. Om du inte får en spårningslänk, kommer du att bli kontaktad av vår transportör när godset är redo att levereras till dig.

Varubrev

Små försändelser som får plats i brevlåda levereras direkt hem till dig utan avisering.

Paket hemleverans

Du kan också välja att få hemleverans av paket som inte får plats i din brevlåda. De skickas då med paket och levereras hem till din dörr. Transportören aviserar dig med förslag på leveransdag och tidsintervall. Avisering sker via sms eller e-post. Inom Sverige sker utlämning utan kvittens om mottagaren inte ändrar föreslaget leveransval. Då lämnas paketet vid mottagarens dörr. Om du inte bokar leverans returneras paketet efter 7 dagar.

Mått och vikt, per paket

Maxmått: Längd 1,2 m / Längd + omkrets = 3 m

Paket till ombud

Mindre försändelser som inte får plats i brevlåda skickas som ett paket till närmaste ombud. I samband med leverans får du en avisering i form av ett sms till det mobiltelefonnummer du angivit. I annat fall får du ett mail om du angivit det eller en postavi hemskickad till dig när paketet ankommit utlämningsstället. Vid uthämtning skall du uppvisa giltig legitimationshandling. Om du inte hämtar paketet returneras det efter 7 dagar.

Leveranssätt för större/tyngre/skrymmande ordrar

Hemleverans till tomtgräns

När din order är redo för leverans blir du kontaktad av transportören för överenskommelse om leveransdag och tidsintervall. Leverans sker till din tomtgräns/gatuplan överenskommen helgfri vardag och lämnas ut mot kvittens. Du ansvarar själv för inbärning och eventuell montering.

Ev. tilläggspriser såsom biltullar och färjetillägg etc tillkommer

Hemleverans med inbärning
Beroende på leveransadress kan det finna möjlighet att beställa leverans med inbärning. Det innebär att chauffören med din hjälp kan flytta din order från tomtgränsen in i ditt hem. Vägen in till möbelns plats ska vara fri, så vi inte riskerar att riva ner lampor eller andra möbler. Enamello/transportören tar inte ansvar för saker som står i  vägen och går sönder. Platsen där möbeln ska stå ska var förberedd så  att smidig utplacering kan ske.  Observera att chaufförerna inte  alltid har möjlighet att, av arbetsmiljöskäl, ta av sig skorna vid tunga  lyft. Täck därför gärna golvet om det är ömtåligt och känsligt för  fläckar.  Kontrollera att det är möjligt att frakta möbeln i hiss alternativt att det går att komma in via dörrar och trapphus.  Vägen  fram till leveransadressen ska vara farbar och framkomlig. Vintertid är  det viktigt att väg/gång in till huset är framkomlig och isfri.

Returer

Enamello vill minimera avtrycket. Därför följer inga fysiska returfraktsedlar med de ordrar vi levererar.

Önskar du returnera en vara och vill ha hjälp att boka din returfrakt - kontakta oss support@enamello.se. Enamello debiterar 795 kr för större möbler som returneras via Enamellos valda transportbolag. Transportbolaget kontaktar dig för att boka hämtning.

Övrigt gällande leverans

Ej uthämtade/leveransbokade paket

Enamello ansvarar inte för ej uthämtade eller ej leveransbokade paket. Paket som  returneras till oss fraktas på din risk och vi ansvarar heller inte för  varan efter det att den har returnerats till oss. Det är därför viktigt  att du hämtar ut eller tar emot ditt paket. Om du ångrar ditt köp  gäller ångerrätt och de villkor som anges vid retur. Detta gäller endast  lagervaror.  För outhämtade/ej levererade paket hos ombud debiterar  vi en avgift om 250 kr vilket motsvarar våra kostnader för frakt,  returfrakt och hantering.

Vid leverans av större paket kan du erbjudas att få hämta ditt gods på  terminal tidigare än vad utkörning kan genomföras. Om hämtning (efter du  valt detta) ej genomförts av dig inom 5 arbetsdagar debiteras du  lagerhyra med 295 kr per påbörjad dag.

Leveransförseningar

Om leveransförseningar  eller avvikelse uppstår utifrån din preliminära leveransvecka meddelar  vi dig via e-post eller telefon. Vi förbehåller oss rätten att friskriva  oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.

Betalning och säkerhet

Enamellos webbshop ger dig flera, säkra, betalningslösningar. Du kan välja att betala via Stripe, PayPal eller Klarna.


Kortbetalning/PayPal
Vid betalning med kort fyller du i ditt kortnummer, kortets giltighetstid och CVC/CVV-kod. Vi accepterar betalning med VISA och MasterCard. Vid kortbetalning dras pengarna från ditt konto direkt vid köptillfället. Vänligen observera att det ej är möjligt att göra eventuella justeringar på en order om man valt Kortbetalning som betalsätt.

 

Köp nu, betala senare med Klarna

Vi samarbetar med Klarna för kunna erbjuda dig flexibla och enkla betalningslösningar, så att du kan handla det du vill ha, när du vill ha det. Välj Klarna i kassan för att köpa nu och betala senare. Då kan du få hem varorna innan du betalar för dem. Du kan också välja att dela upp betalningen - eller betala allt på en gång. Det är enkelt, snabbt och säkert - och du omfattas alltid av Klarnas köparskydd.

Företagskunder

Vi förbehåller oss rätten att kräva full förskottsbetalning av företagskunder. Nya företagskunder erlägger alltid full förskottsbetalning. Betalningsvillkor 10 dagar.

Personuppgifter & sekretesspolicy

De person- och kontaktuppgifter du lämnar till oss i samband med köp eller annan kontakt hanteras med största respekt och i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). När du lägger en beställning hos oss godkänner du att vi använder och lagrar dina uppgifter i våra datasystem för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Det handlar t.ex. om att kunna leverera dina varor, leveransavisera men också om att informera dig om nyheter och erbjudanden. Läs mer i vår Integritetspolicy

Reklamation och ångerrätt

Reklamation

Vid transportskador, se under rubriken Transportskador.

Du har enligt  konsumentköplagen  alltid 3 års reklamationsrätt avseende produktfel. Den förutsätter att reklamation sker så snart felet kunnat konstateras. Rätten att reklamera gäller inte fel som uppkommit till följd av bristande skötsel, felaktigt handhavande eller normal förslitning.

Vi arbetar kontinuerligt med att säkerställa att våra produkter håller högsta kvalitet innan de levereras till dig. Skulle du mot förmodan upptäcka ett fel så var vänlig meddela oss omgående via e-post till support@enamello.se. Underlätta gärna din reklamation genom att dokumentera ev. synliga skador/förändringar med bilder. Kvitto skall kunna uppvisas vid eventuell reklamation.

Efter mottagen reklamation kontaktar vi dig för avhjälpande av felet och svarar för att varan byts ut, justeras på plats eller lagas vid konstaterat fel. Vid godkänd reklamation kan den lösas endera genom någon av våra butiker eller ombud, eller att du får returnera varan. Då står Enamello för returfrakten. Vi översänder eventuella returkoder/fraktsedel.

I de fall reklamation inte godkänns faktureras fraktkostnaden dig i efterhand.

Ångerrätt - distanshandel

Vid köp i vår e-handel eller via telefon gäller distanshandelslagen. Det innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp av lagervaror (dvs varor med leveranstid 3-7 dagar) inom 30 dagar efter det att du mottagit varan. Varan ska vara i lika gott skick som när du fick den, vilket betyder omonterad, oanvänd och oskadd. Originalemballage måste sparas och följa varan. När du utnyttjar ångerrätten står du som kund för returfrakten.

Beställningsvaror - ingen ångerrätt

Vid köp av våra möbler eller andra varor med angiven leveranstid över 7 dagar, är dessa varor specialtillverkade eller har på annat sätt fått en tydlig personlig prägel för dig. Då gäller inte ångerrätten.

Avbeställning av order

Avbeställning kan ske mot en kostnad av 10–100% av ordervärdet beroende på vara och tidpunkt. Kontakta oss på support@enamello.se.

Transportskador

Vid leverans skall godset alltid kontrolleras. Avvikelser (godsskada, emballageskada, saknat kolli) skall noteras på frakthandlingen/handscannern och signeras av chaufför och mottagare. Samma förfarande gäller vid hämtning av paket/gods hos paketombud/godsterminal. Anmälan skall omgående göras till vår reklamationsavdelning via e-post till support@enamello.se.

 

Om skadan upptäcks vid uppackningen skall detta anmälas till reklamationsavdelning senast inom 4 dagar från mottagandet. För en effektiv och snabb hantering av reklamationen bör digitala bilder på godsets emballage samt bilder på den skadade varan bifogas och skickas till support@enamello.se.

Observera att varorna inte får förflyttas eller användas innan reklamationsärendet är slutfört samt att emballaget sparas för ev. besiktning.

Övrigt

Fakta- och prisuppgifter som förekommer på Enamellos hemsida lämnas med reservation för felskrivningar, leverantörers prishöjningar samt för slutförsäljning.

Fotografier som publiceras av Enamello har olika rättighetsinnehavare och vid önskemål om användning av dessa i andra sammanhang krävs en kontakt med oss.

Tänk på att bilder inte alltid med exakthet återger produkternas verkliga utseende. Bildskärmsinställningar och färgåtergivning påverkar detta.

bottom of page